tirsdag den 24. april 2012

Rejser til grækenland - min historie

Irakleia, GrækenlandPulling i Agios Giorgios, den vigtigste havn på Irakleia, en lille ø i Det Ægæiske Hav, var jeg til min overraskelse, ikke søsyg. Dette var en ændring fra tidligere færge ture jeg havde lavet i Kykladerne, den vidtstrakte gruppen af græske øer syd for Athen. I de åbne farvande mellem, siger, Syros og Sifnos, en kombination af store, krappe bølger og færger ikke meget større end min Prius ofte resulterede i mig, snuble på bropiller ser omtrent lige så blå-grøn, som Det Ægæiske Hav farvande.
Men Irakleia, ni kvadrat miles af klippefyldt terræn med en permanent befolkning på omkring 130, er beskyttet mod nordlige vinde af betydelige hovedparten af Naxos, mod nord. Naxos er et stort turistmål, men også rammen om nogle real-deal mytologi. Det er, hvor Theseus forladte Ariadne, og hvor hun endelig kom ned med guden Dionysos. Irakleia, på den anden side, ikke er nævnt i mytologien, og det er ikke meget på turister 'radar enten.
Der er en stor linje fra en Don DeLillo bog: "Vi er alle tiltrukket af tanken om at fjerne beliggenhed. En hård at nå sted nødvendigvis er smuk, synes jeg. Smuk og lidt helligt måske. "
Dette, formoder jeg, hvad jeg håbede at finde på Irakleia.

Det var 1998. Jeg var omkring to tredjedele af vejen ind i en seks måneders rejse gennem Nordafrika og Europa. Kredser Middelhavet, jeg landede i Athen og ø-hoppede min vej ned til Naxos. Snart alle øerne begyndte at blande sammen med deres ensartet dejlige strande, hvidkalkede landsbyer, antikke ruiner og usminket grillet fisk. Alle gode ting, men det forekom mig, udskiftelige. Så jeg tog tre gange ugentligt færgen fra Naxos til Irakleia, som min guidebog beskrev som "den mindst forkælet i Kykladerne."
På toppen af disse 130 eller så beboere, var der præcis seks turister: mig selv, Shane, en behagelig bitter irer der forlod mystisk vis efter et par dage uden at sige farvel, Marianne, en dejlig hollandsk kvinde, hendes buskede hår og skægget mand, hvis navn jeg aldrig fik, fordi, på min første nat der, efter Downing hans umteenth Amstel, faldt han ned fra sin stol på byens en taverna og var sengeliggende resten af ugen, og en varm belgisk ægtepar, ingen af dem var faktisk belgiske . Steve, de høje, omsnøringsbånd mand, var London-fødte, men nu er en rejseselskab i Antwerpen, hans påfaldende smukke kone, Anushka, var ungarsk.

På en af mine rejser til Grækenland fandt jeg en beachside cabana-højre ved siden af én besat af Steve og Anushka-run af en diminutiv kvinde formentlig i hendes 60'erne, der mindede mig om, at en uhyggelig grad af mine ungarske bedstemor.
Min første nat på øen, begyndte med en VM-kamp på øens taverna, Maistrali. Det var året, at Frankrig ikke kun var vært for turneringen, men trounced kraftcenter Brasilien i finalen at vinde sin første nogensinde Cup. Under min tur, da jeg ofte følt mig adskilt fra mine omgivelser det Cup var altid til rådighed som en trøst og isbryder med lokale eller europæiske rejsende jeg mødte undervejs. (Som en fodbold-ked, fodbold-novice, var det også en fantastisk introduktion til sporten.)
Den nat, Tyskland slog den dengang spirende amerikanske team 2-0. Aftenen sluttede ved taverna med cirklen dans, masser af retsina, ouzo og, for mig, en sandsynligvis dårligt rådgivet, men begivenhedsløs nat svømme.
Et par dage senere, inviterede Steve og Anushka mig på en vandretur tværs af Mount Papas, på øen er langt, østlige ende, og til Caves of Aghios Ioannis, som vi vidste lidt. Det var ikke nævnt i min guidebog. Dette ser du altså ikke på diverse afbudsrejser og lastminute rejser.
I latterligt udtømmende, 20-volumen McGilchrist er græske øer,. Irakleia fortjener bare fem sider "Turen til hulen," skriver Nigel McGilchrist-i kursiv, kunne jeg tilføje, "er hård og der er ingen fjedre. Tillad en time og en halv hver vej, og bringe en kraftig lommelygte for hulen interiøret. "Jeg tror, jeg var iført Teva sandaler denne dag, bragte ingen vand, og den eneste kilde til belysning jeg havde var en af de fem-tommers lommelygter , som er fine, forudsat at du kun behøver at se en fod foran dig.

Og alligevel var vi hurtigt trække os op nøgne, tørre bakker, forbi den lejlighedsvise ko eller ged. Vi fandt et tegn på, at Læs Ind-engelsk, en eller anden grund-"Snak bar", "Greel," og "hulen", med en pil, der peger svagt i den retning, vi var på vej. (Vi fandt aldrig snackbaren eller grill.)
Det faktum, at Mount Papas kun er omkring 1.400 meter høje var koldt trøst til mit Teva-klædte fødder. Vi kravlede op en kalkholdig sten hældning efter den anden. De synspunkter blev spektakulære-vi kunne se Naxos herfra, samt Lesser Kykladerne, der omgav det, krøb tæt midt i en dyb, funklende blå.
Efter et stykke tid, kom vi til den østlige ende af øen. En stejle klint faldt væk under os, vand ned mod sin base. Til vores venstre stod indgange til huler i Aghios Ioannis, sat tilbage i en Kløft bjergskråning. Hulen til venstre havde en rimelig størrelse indgang, der-for grunde tabt for mig nu didn't interesserer os. Indgangen til hulen til højre var knap større end den størrelse med et menneske torso. En lille klokke hang over den.

Jeg kan KUN anbefale rejser til Grækenland!


"Smuk og lidt helligt," DeLillo skrev. Den mystiske hule holdt løftet om begge dele.
Anushka, der havde fortalt mig tidligere, at hun havde mild klaustrofobi, ikke havde til hensigt at komme ind. Steve, som stod omkring 6'2 "og sandsynligvis havde 80 pounds på mig, var vildt. Han vred sig gennem indgangen på hænder og knæ, og jeg fulgte.
Hulen, var selvfølgelig næsten udelukkende beg-sort. Jeg havde min lille lommelygte-det, og den minimale lys fra indgangen, afslørede et bord fyldt med tændstikker og stearinlys. Men en eller anden grund, de tre-tommer-høje fødselsdag-kage-store stearinlys. Et par græsk-ortodokse ikoner formidles, at dette var en slags kristen-æra religiøse fristed, men der var ingen andre oplysninger. Steve tændte en af de små stearinlys, som så latterlige i hans store, kødfulde engelsk hånd. Jeg pegede min lommelygte ind i hulen, men dens belysning falmede hurtigt.
Jeg kunne se konturerne og skyggerne af stalaktitter og stalagmitter, og at jorden var glat med dryppende kalksten. Men jeg havde ingen fornemmelse af hvor stor grotten var, eller hvor til hovedet. Steve og jeg slags trak på hinanden og gik fremad ham med hans fødselsdag stearinlys, mig med min lille lommelygte. Vi gik langsomt og præcist, uden nogen fornemmelse af, hvad der var fem meter foran os.
Steve gik først, med mig peger lommelygten ved hans slæbende fødder. Vi var tavse, spændte med angst over det ukendte terræn. Efter ca 20 meter, ramte vi en skråning og Steve forvrænget op det. Det var det øjeblik, jeg senere skulle fortryde. "Det virker som en dårlig idé." Jeg troede det, men jeg sagde det ikke.
Han tog et yderligere skridt, og pludselig var han væk. Alt, hvad jeg så, var den lille flamme af hans fødselsdag stearinlys drop og forsvinde. Han var faldet af, hvad afgrunden han var på, og jeg havde ingen idé om hvor længe drop var.

Jeg blev frosset med frygt. Havde jeg bare været vidne til død af en fyr jeg lige havde mødt et par dage før? Hvad ville jeg sige til sin kone, ventede udenfor, uvidende om vores forhold?
Og så, en blød stemme: "Dan? Jeg synes, jeg er såret. "Han var ikke død. Og jeg kunne se på lyden af hans stemme, at han ikke var faldet på lang afstand. Men han var ude af syne, og de sidste ting jeg havde planlagt at gøre, var at følge ham op på glatte skråning.
"Steve!" Råbte jeg. "Er du okay?"
"Jeg er såret," råbte han tilbage. "Mine ben er ondt."
Åh gud, tænkte jeg. Han brækkede benet. Vi var vel 90 minutter fra byen, på tværs af klippefyldt terræn, og solen ville begynde at indstille i en time eller deromkring. Jeg begyndte at rulle.
Efter en pause: ". Jeg tror, jeg er OK", hørte jeg ham kamp til hans fødder. Jeg ved ikke, om jeg har tillid til min evne til at måle afstanden med lyd, men hvis jeg skulle gætte, ville jeg sige, at han var 20 meter væk. Han clammered op den anden side af hældning. Langsomt, meget langsomt, vi gik hen til indgangen og vred ud.
De næste par minutter, helt ærligt, er uklare. Jeg gik ind i en slags vanvittige overlevelse mode, baseret på, bør jeg tilføje, på nul egentlige uddannelse. Jeg var den ene, lad os huske på, iført Tevas.
Steve sad med dette ben forlænget, stak på det for at vurdere skaderne. Jeg husker at blive overbevist om, at jeg havde brug for at gøre ham en håndlavet skinne. Det var på forhånd "Survivor" eller "Survivorman" eller hvad, jeg ved ikke hvor jeg ville have fået den idé, men jeg var dybt overbevist. Jeg fandt en knortet, men i høj grad i live-lille træ og begyndte at prøve at frigøre en filial. Jeg trak den frem og tilbage, men det var ikke på bænken. Jeg følte mig stadig mere desperat.

Jeg kiggede ned ad skrænten foran os. Der var ikke plads til en helikopter at lande. Og en helikopter fra hvor? Naxos? Kunne vi sænker ham ned på en båd-formentlig en 100 dropfod? Og efter solnedgang?
Jeg kunne ikke bære ham tilbage. Ingen måde. Han var for tung og terrænet var stenet og splintret.
På dette tidspunkt gik jeg i panik blackout. Eller anden måde, beroligede Anushka og Steve mig ned, og han begyndte at bøje benet. "Måske kan jeg gå på dette," sagde han. "Jeg kan gå på denne." Pause. "Lad os lige prøve at gå tilbage."
Steve eller Anushka ikke var freaking ud, jeg var. Jeg endelig gav op på min skinne projekt og satte sig til hvile.
"Det er OK," Anushka sagde roligt. "Vi vil gøre det igen."
"Se, Dan," sagde Steve, stå op og tage et par skridt, med blot en lille humpe og en WinCE som han gjorde. "Jeg kan gå på det."
Selv i det øjeblik, jeg indså hvor ynkeligt det hele var.
Jeg husker ikke meget om at gå tilbage. Jeg var i en konstant tilstand af lav-niveau panik, bange for, at på ethvert punkt, som jeg måtte rejse eller falde. Og hvad så? Et billede, der blinkede i mit hoved, for Anushka transporterer Steve i den ene arm og mig i den anden, som en slags kvindelig, ungarsk Paul Bunyan. Jeg har omhyggeligt placeret den ene fod foran den anden, alt imens holder øje med Steve fremskridt, der var langsom, men begivenhedsløs.

Ligesom skumringen begyndte at gå ned, ankom vi tilbage til landsbyen. Vores kolleger turister var på taverna. Italien slog Cameroun. Jeg har selv-medicineret med ouzo og snublede den 10-minutters gang til cabana. Steve var hvile og allerede taler om, hvor han kunne få sine hænder på nogle smertestillende medicin. Ikke på Irakleia, var jeg sikker på.
Den næste dag kiggede jeg på charterrejser, og der rejste jeg til Santorini.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar